>

درحال بارگذاری ....
پنل کاربری
نام کاربري :

پسورد :

عضويت | فراموشي رمز عبور
ارسال پاسخ جدید
part_novin
آفلاین

ارسال‌ها :8
عضويت: 30 /6 /1400
فواید ورزش ترامپولین و سن مناسب انجام ورزش ترامپولین

فواید ورزش ترامپولین و سن مناسب انجام ورزش ترامپولین

ترامپولین یکی از ابزارهای تمرینی برای ورزش در رشته ژیمناستیک می باشد که در هر سنی مفید بوده و می تواند موثرترین راه برای ورزش کردن و لاغری باشد. یکی از ابزارهای مورد استفاده در ورزش ژیمناستیک، ترامپولین می باشد که در هر سنی باشید می توانید از مزایای آن بهره ببرید.

فواید ورزش ترامپولین
تحقیقات نشان داده که پرداختن به این ورزش در هر سنی مفید خواهد بود. کلید ترامپولین انتخاب سایز مناسب با شرایط زندگی و نیاز خودتان است. ترامبولین ابزار تمرینی برای ورزش ژیمناستیک می باشد که یکی از موثرترین روش ها برای ورزش و لاغری محسوب می شود. ترامبولین در لغت به معنای پریدن محکم و بلند می باشد و در زبان عامه با اسم تشک پرش درجا یا جامپینگ شناخته می شود. این ابزار از دیرباز برای تقویت انعطاف و چالاکی ورزشکارانی که در رشته ژیمناستیک فعالیت می کنند، استفاده می شد.

ابداع کننده این وسیله جورج نیسن بود که در سال ۱۹۷۱ با اختراع ترامپولین به عنوان ابزار تخصصی در ورزش ژیمناستیک و تشکیل انجمن ترامپولین آمریکا؛ رشته جدیدی را در تاریخ ورزش های نو و سلامتی به وجود آورد. پایه و اساس ورزش فواید ورزش ترامپولین را جهش و پرش تشکیل می دهد. همانطور که اشاره شد این روزها علاوه بر کودکان و ورزشکاران ، بزرگسالان نیز برای افزایش قدرت بدنی و حفظ سلامتی به ورزش ترامپولین روی آورده اند و از آن استقبال می کنند. به عبارتی این وسیله ورزشی علاقمندان زیادی را به سمت خود برای اجرای حرکات ورزشی سوق داده است.

ترامپولین از پارچه ضخیم محکمی تشکیل شده که توسط تعدادی فنر از چهار جهت روی یک چهارچوب فلزی بسته می شود. اخیرا تحقیقات متعددی در زمینه استفاده از ورزش ترامپولین صورت گرفته که همگی حاکی از وجود فواید زیاد برای این ورزش می باشند.

مزایا و فواید انجام تمرینات ورزش ترامپولین
کاهش وزن و لاغری

پرش، گزینه بسیار خوبی جهت کاهش وزن و لاغری محسوب می شود. پریدن به صورت منظم مشابه دویدن، شنا، دوچرخه سواری موجب می شود که کالری بدن سوزانده شوند. توسط پرش، سیستم لنفاوی تحریک خواهد شد. به این شکل که در حین ورزش ترامپولین، ضایعات اسیدی و سمومی که به خاطر عدم تحرک در بدن جمع شده به راحتی دفع می شود.

  • مسکن اعصاب


از دیگر فواید ورزش ترامپولین این است که سیستم عصبی را تسکین داده و حس آرامش ایجاد می کند. با اجرای حرکات پرشی (حرکات ریتمیک به طرف بالا و پایین) بدن خود را بهتر حس خواهید کرد و به آن متوجه می شوید. این امر حواس خاصی به اسم حواس پوستی را تحریک خواهد کرد. اجرای حرکات مختلف به طور مداوم و پی در پی موجب گسترش هماهنگی بدن می شود. در ضمن پرش و عمل پریدن به نوعی ورزش بسیار خوبی برای دفع استرس محسوب می شود. زیرا انجام این کار به صورت مداوم سبب می شود حواس شما از دیگر مسائل روزمره رها شده و حسی سراسر شور، نشاط و هیجان را تجربه نمایید.

  • تاثیر اندک روی مفاصل


اگر تصور می کنید که انجام حرکات پرشی به صورت مکرر و جهش ها روی ترامپولین برای مفاصل ضرر دارد، باید اشاره کرد که برخلاف دیگر ورزش های هوازی مانند تپه نوردی یا دویدن، ترامپولین فشاری را به زانو، مچ پا و لگن وارد نخواهد کرد. در واقع ورزش های جهشی مشابه این ورزش، تاثیر بسیار اندکی روی مفاصل دارند.

  • افزایش انرژی و شادابی


پرش به صورت منظم و ریتمیک می تواند عضلات بزرگ را به کار انداخته و تنفس و جریان خون را بیشتر کند. این کار ضربان قلب را تنظیم کرده و موجب تسریع گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی و مواد غذایی به سلول ها می شود. همچنین سطح انرژی بدن را افزایش داده که نتیجه آن ایجاد شادابی خواهد بود.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن


از آنجا که سیستم لنفاوی در ایمنی بدن تاثیر اساسی دارند. به این ترتیب ورزش ترامپولین با بهبود عملکرد غدد لنفاوی، سبب افزایش ایمنی بدن گردد. این غدد ضایعات سلولی را دفع می کنند. ضایعات سلولی توسط سیستم لنفاوی به اندام های دفعی بدن مانند کلیه ها، پوست، کبد، ریه ها یا رگ های لنفاوی منتقل می شوند. غدد لنفاوی برای دفع این ضایعات به انقباض های عضلانی وابسته هستند. با جهش های مکرر و حرکات بالا و پایین در ترامپولین به دفع ضایعات سلولی کمک می شود. این جهش ها و حرکات برای عملکرد غدد لنفاوی مفید بوده و سموم بدن دفع شده و نتیجه آن تقویت سیستم ایمنی بدن است.

  • تقویت استخوان ها


ناسا معتقد است که ورزش ترامپولین به بازسازی استخوان ها کمک نموده و استخوان سازی و چگالی درست برای دوری از مشکلاتی مثل پوکی استخوان و … می باشد. ترامپولین با تاثیر روی ماهیچه های بدن، فشار مفید و یکسانی را روی استخوان ها وارد می سازد.

  • ایجاد هماهنگی و تعادل


افرادی که ذاتا دارای تعادل و هماهنگی بدن بسیار خوب باشند تعداد زیادی نیستند. برای حصول تعادل کامل باید میزان متعادلی از سلامت و تناسب اندام برقرار باشد. پریدن روی ترامپولین می تواند یکی از روش های تقویت عضلات برای حفظ تعادل و هماهنگی بهتر بدنی باشد. حتی جالبتر که این ورزش در هر سنی مفید است. پرش روی ترامپولین، بدن را در وضعیت های مختلفی قرار داده و بدن مجبور است با هر فرود و صعود بر روی ترامپولین خود را سازگار کند. با تمرین، هماهنگی بیشتری با هر حرکت بدن طبق فرودهایی که روی ترامپولین دارید، ایجاد می شود و درنهایت می توانید به تعادل و هماهنگی بیشتر و بهتر بدنی دست پیدا کنید.

  • تقویت قلب و عروق


استفاده از ترامپولین به عنوان یک وسیله تمرینی موجب تقویت سلامت قلب و عروق بدن خواهد شد. حرکات پرشی و جهشی، ضربان قلب و ریتم تنفس را بالا برده و عروق خونی را تقویت می کنند. این ورزش سبب پمپاژ خون بهتر از قلب شده و می توان اطمینان داشت که همه سلول ها اکسیژن رسانی کافی خواهند داشت. به این ترتیب سلامت قلب و رگ ها تامین می شود. در تحقیقی گزارش شده که اجرای ورزش هایی با شدت متوسط به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته، سلامت قلب و عروق را به دنبال دارد. به این ترتیب می توان گفت ترامپولین تمرینی بسیار عالی برای افرادی است که از بیماری قلبی و عروقی رنج می برند.

  • پاکسازی و دفع سموم


پریدن و جهش به خودی خود به پاکسازی بدن کمک می کند. قابل ذکر است که غدد لنفاوی همانند قلب به صورت یک پمپ عمل نمی کنند، برای تحریک جریان این غدد به نیروی جاذبه زمین و تحریک عضلات نیاز است. به این ترتیب پرش منظم روی ترامپولین این کارها را انجام می دهد. با افزایش درجه حرارت بدن، تعریق صورت می گیرد. به این ترتیب مواد اسیدی زاید توسط پوست دفع خواهد شد. در ضمن با پرش و تراکم عضلات بزرگ هم اکسیژن به همه بافت ها ارسال می شود. اجزا و بافت های موجود در بخش شکمی تحریک شده و دفع مواد زائد جامد از روده ها نیز راحتتر صورت می گیرد. قابل ذکر است در صورت نداشتن تحرک بدنی عملکرد غدد لنفاوی به خطر می افتد و مواد زائد و شیمایی، سمی و … در بدن تجمع پیدا می کند. به این ترتیب با پرش و داشتن جهش این غدد تحریک شده تا سموم سریعتر و راحتتر از بدن دفع گردند.

  • بالا رفتن قدرت بدنی


فاکتور قدرت بدنی در تمام ورزش ها ضروری بوده ولی در ژیمناستیک صورت دیگری دارد. تحمل وزن در جهات مختلف، اجرای حرکات سخت آن هم به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ لرزش و حتی حس فشار و چروکیدگی سبب بالا رفتن چند برابری قدرت مطلق بدنی شده و در نتیجه آن فاکتور استقامت در قدرت نیز حاصل می شود.

  • رهایی از افسردگی


از مهمترین فواید ترامپولین می توان به رهایی از افسردگی اشاره کرد زیرا این ورزش بسیار شاد و مفرح است. اگر جزو کسانی هستید که به ورزش های تکراری علاقه ندارید، قطعا از ترامبولین حس خوبی به شما دست می دهد. زیرا مدام در حال جهش و تجربه هیجان هستید. تمرینات ورزش ترامپولین پر از تحرک و جهش های رو به بالا می باشد که برای شادی بخشیدن و مفرح ساختن روح تاثیر به سزایی خواهد داشت. با شرکت در کلاس های ورزش ترامپولین در باشگاه ورزشی سعادت آباد ویژه بانوان در حقیقت همه اعضای بدن اعم از عضلات ریز تا ماهیچه های بزرگ همگی را به چالش کشیده و علاوه بر تقویت آن ها تخلیه خستگی ذهنی و رهایی از افسردگی را به همراه خواهد داشت.

تحقیقات نشان داده است که ورزش ترامبولین بر روی تمرکز، تقویت تعادل ذهنی، پیشگیری از استرس، تنش های روحی و … تاثیر به سزایی دارد. به طوری که افرادی که این ورزش را انجام می دهند در تجربیات خود می گویند که احساس می کنند بدن آن ها از بیماری دور شده و حسی سرشار از نشاط دارند.

برای اجرای درست این ورزش، باید تمرکز ذهنی مناسبی داشت و به صورت مکرر آن را انجام داد. این امر در رهایی ذهن از مشکلات و دغدغه های روزمره تاثیر بسزایی داشته و استرس را از فرد دور می کند. به طوری که برخی افراد آن را مشابه ورزش یوگا می دانند که موجب آرامش اعصاب و روان شده و ذهن را از هر امر متشنج کننده ای رها می سازد. می توان گفت علاوه بر این که ترامبولین بر روی فرد تاثیر مثبت می گذارد اطرافیان وی نیز تحت تاثیر این اثرات مثبت قرار گرفته و روابط شادتری را کنار هم تجربه می کنند.

  • سن مناسب انجام ورزش ترامپولین


پزشکان معتقدند که همه گروه های سنی مختلف به جز کودکان زیر سه سال می توانند ورزش ترامپولین را انجام دهند و از فواید بی شمار آن بهره مند شود. از دلایل ممانعت ورزش ترامپولین برای کودکان زیر سه سال این است که این گروه سنی هنوز استقامت کافی برای ترامپولین را ندارند و به خاطر پرش های مداوم به بالا و پایین ممکن است بر روی مغز و عضلات آن ها اثرات منفی بگذارد. قابل ذکر است برای کودکان ۳-۶ سال نیز ورزش ترامپولین باید با رعایت همه نکات ایمنی و محافظتی انجام شود تا اثرات منفی (مانند شکستگی و دررفتگی عضلات) به دنبال نداشته و ورزش شاد و مفرحی برای کودکانمان باشد. بعد از ۶ سالگی حساسیت روی این ورزش کمتر شده و به ورزش و تفریحی ایده آل برای افراد تبدیل خواهد شد. در ضمن اگر دارای بیماری خاصی هستید، حتما پیش از پرداختن به ورزش ترامپولین با پزشک خود مشورت نمایید.

امروزه در بیشتر پارک ها و محیط های بازی بخشی از فضا به این ورزش برای عموم افراد اختصاص یافته است . البته انواع خانگی و تاشوی ترامپولین هم وجود دارد تا همیشه بتوان از این وسیله مفید بهره برد. برای مسافرت نیز می توان نوع تاشو آن را تهیه کرد تا به راحتی جابجا شود. قابل ذکر است پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که اجرای گروهی ترامپولین در مکان های عمومی می تواند مفرح تر بوده و روح تازه ای به این ورزش ببخشد. در ضمن نشاط و سرگرمی این ورزش به صورت گروهی مضاعف تر خواهد بود.

چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 15:50





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


جذب نیرو