>

درحال بارگذاری ....
پنل کاربری
نام کاربري :

پسورد :

عضويت | فراموشي رمز عبور
ارسال پاسخ جدید
shayanteb
آفلاین

ارسال‌ها :8
عضويت: 5 /6 /1399
راه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها


هیچ کس بیماری یا روی تخت بیمارستانی بودن را دوست ندارد ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن باعث بیماری می شود چگونه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید؟
به طور کلی ، سیستم ایمنی بدن شما کار مهمی در دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا انجام می دهد. اما گاهی اوقات به دلیل حمله میکروب با مشکل روبرو می شود.
سیستم ایمنی بدن برای عملکرد خوب ، به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. هنوز موارد زیادی وجود دارد که محققان در مورد پیچیدگی ها و ارتباط متقابل پاسخ ایمنی نمی دانند.
محققان در حال بررسی تأثیر رژیم غذایی ، ورزش ، سن ، استرس روانی و سایر عوامل بر پاسخ ایمنی چه در حیوانات و چه در انسان هستند.
راه های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما
اولین گام انتخاب سبک زندگی سالم است. پیروی از دستورالعملهای عمومی درباره سلامتی بهترین گامی است که می توانید در جهت حفظ و تقویت طبیعی سیستم ایمنی بدن خود بردارید.
در صورت رعایت کردن موارد زیر بدن شما سیستم ایمنی قوی تری خواهد داشت :
سیگار نکشید
رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید.
به طور منظم ورزش کنید.
وزن سالم داشته باشید.
خواب کافی داشته باشید.
برای جلوگیری از عفونت اقداماتی انجام دهید ، مانند شستن مداوم دست ها و پختن کامل گوشت ها.
سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.
ایمنی را به روش سالم افزایش دهید
بسیاری از محصولات موجود در قفسه های فروشگاه ادعا می کنند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند. اما تقویت ایمنی از نظر علمی چندان معنایی ندارد. در حقیقت ، افزایش تعداد سلولهای بدن شما یا سلولهای ایمنی لزوما چیز خوبی نیست. به عنوان مثال ورزشکارانی که “دوپینگ خون” برای افزایش تعداد سلول های خونی و افزایش عملکرد انجام می دهند ، خطر سکته مغزی را دارند.
سیستم ایمنی و سن
با افزایش سن ، توانایی پاسخ ایمنی بدن کاهش می یابد و خطر ابتلا به عفونت و سرطان بیشتر می شود.
نتیجه بسیاری از مطالعات این است که ، افراد مسن در مقایسه با افراد جوان ، بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند . عفونت های تنفسی ، آنفلوانزا ، ویروس COVID-19 و به ویژه ذات الریه عامل اصلی مرگ و میر در افراد بالای ۶۵ سال در سراسر جهان است. هیچ کس به طور قطعی نمی داند که چرا این اتفاق افتاده است ، اما برخی از دانشمندان مشاهده کرده اند که این افزایش خطر با کاهش سلول های T ارتباط دارد
رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما
برخی شواهد نشان می دهد که کمبودهای مختلف ریز مغذی ها – به عنوان مثال ، کمبود روی ، سلنیوم ، آهن ، مس ، اسید فولیک و ویتامین های A ، B6 ، C و E – پاسخ های ایمنی را در حیوانات تغییر می دهند ، و هنوز اثر کمبود این ویتامین ها در پاسخ ایمنی انسان ارزیابی نشده است.
اگر شک دارید که رژیم شما تمام نیازهای ریز مغذی شما را تأمین نمی کند – شاید مثلاً سبزیجات را دوست ندارید – مصرف یک مکمل روزانه مولتی ویتامین و مواد معدنی را به شما توصیه می کنیم
استرس و عملکرد ایمنی بدن
پزشکی مدرن رابطه نزدیک ذهن و بدن را درک کرده است. طیف گسترده ای از بیماری ها ، از جمله ناراحتی معده ، کهیر و حتی بیماری های قلبی ، با تأثیرات استرس عاطفی مرتبط هستند. با وجود چالش ها ، دانشمندان به طور فعال در حال بررسی رابطه بین استرس و عملکرد ایمنی بدن هستند.
آنچه ممکن است برای یک فرد وضعیت استرس زا به نظر برسد ممکن است برای شخص دیگر استرس زا نباشد. هنگامی که افراد در معرض موقعیت هایی قرار می گیرند که آنها را استرس زا می دانند ، اندازه گیری میزان استرس در آنها دشوار است و دانشمند فقط می تواند مواردی را که ممکن است استرس را منعکس کند اندازه گیری کند ، مانند تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه . برخی از دانشمندان در حال بررسی این هستند که آیا استرس مداوم به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند یا خیر.
آیا سرد بودن هوا باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود ؟
تقریباً همه مادران چنین گفته اند: “کت بپوش در غیر این صورت سرما میخوری ! آیا این جمله درست است؟ احتمالاً نه ، قرار گرفتن در معرض دمای سرد حساسیت شما به عفونت را افزایش نمی دهد. ولی دلیل اینکه افراد در فصل سرد بیشتر سرما می خورند این است که وقتی هوا سرد می شود و رطوبت کمتری دارد ویروس آنفلوانزا مدت بیشتری در هوا باقی می ماند.
گروهی از محققان کانادایی که صدها مطالعه پزشکی را در این زمینه بررسی کرده و برخی از تحقیقات خود را انجام داده اند ، نتیجه گرفتند که هیچ نگرانی از قرار گرفتن در معرض سرما ​​نیست و هیچ تاثیر مخربی بر سیستم ایمنی بدن انسان ندارد
ورزش برای ایمنی بدن خوب است یا بد؟
ورزش منظم یکی از ارکان زندگی سالم است. ورزش باعث بهبود سلامت قلب و عروق ، کاهش فشار خون ، کمک به کنترل وزن بدن و محافظت در برابر انواع بیماری ها می شود و به تقویت طبیعی سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت آن کمک می کند. درست مثل یک رژیم غذایی سالم ، ورزش نیز می تواند به سلامتی عمومی و گردش خون و در نتیجه به یک سیستم ایمنی سالم کمک کند.
چهارشنبه 23 مهر 1399 - 15:27





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


جذب نیرو